|
Ferice
de cel cãruia Tu îi închizi toate cãile,
mai putin calea dãruirii totale de sine.
Lev Gillet -
un pelerin fãrã frontiere
Pãrintele Lev Gillet (1893 - 1980),
un mare spiritual, a fost unul dintre primii occidentali care s-au alãturat
Bisericii ortodoxe a secolului al XX-lea. Drumul lui spre ortodoxie se
întinde pe o perioadã de doisprezece ani, începând
cu internarea sa într-un lagãr de prizonieri de rãzboi,
în Germania, între 1914 si 1917, unde este în contact
cu multi prizonieri rusi, si pânã la 25 mai 1928 când
intrã definitiv în Biserica ortodoxã, fãrã
a-si renega însã apartenenta la catolicism.
Despre autor
Carti publicate
Pagini alese pe site:
Iubire
fara margini
Iubire fara margini
(alte fragmente)
Darul Bucuriei
Semnificatia spirituala a icoanei
Sfanta Treime a lui Andrei Rubliov
Meditatii
Meditatie privind Transfigurarea
Isus - simple
priviri asupra Mantuitorului
Prietenul Maicii Maria -
fragment din cartea despre Lev Gillet scrisa de Elisabeth Behr-Sigel
S-a nãscut la 6 august 1893
la Saint-Marcellin, într-o familie de catolici ferventi. Îsi
face studiile primare si secundare în scoli catolice, interesându-se
de limbi - învatã engleza, germana, italiana, începe
rusa - si de filozofie. Îsi ia licenta în filozofie la universitatea
din Grenoble în 1913, pe urmã petrece un an de studii la
Paris. Trimis pe front, este rãnit si apoi luat prizonier în
septembrie 1914. Petrece astfel multi ani în tabãra de prizonieri
de rãzboi din Germania, având drept companie multi prizonieri
rusi, ocazie cu care îsi perfectioneazã limba rusã
dar mai ales nutreste multã simpatie pentru acesti "rusi atât
de schimbãtori, atât de pasionati, atât de artisti,
atât de devotati unei idei". Transferat în Elvetia, în
1917, intreprinde studii de psihologie experimentalã si de psihanalizã
freudianã.
Atras de viata monasticã, în ianuarie 1920 devine novice
la mânãstirea benedictinã din Clairvaux, Luxemburg.
Ajunge apoi la o mânãstire franco-englezã din sudul
Angliei, Farnborough, apoi la Roma, pentru studii superioare. La Farnborough
îl întâlneste pe mitropolitul Andre Szeptiky, conducãtorul
spiritual al Bisericii orientale unite cu Roma din Galitia, întâlnire
decisivã pentru viitoarea orientare a tânãrului cãlugãr.
În septembrie 1924 devine cãlugãr al unei mânãstiri
din Ucraina occidentalã, luând numele de Lev (forma slavã
pentru Leon).
Dupã primirea în Biserica ortodoxã îsi exercitã
slujba de preot în mai multe locuri din Franta, astfel este, pentru
un timp, preot la capela centrului fondat de maica Maria Skobtova la Paris.
La aceastã perioadã se referã capitolul Prietenul
Maicii Maria de pe acest site.
În 1938 pãrãseste Parisul pentru a se stabili la Londra,
la Mânãstirea Sf.Alban and Sf.Serge, organism ecumenic vizând
apropierea dintre Biserica anglicanã si Biserica ortodoxã.
Rãmâne în Anglia pânã la decesul sãu,
fãcând numeroase cãlãtorii în strãinãtate,
mai ales în Franta, Elvetia si Liban, unde participã la reînnoirea
spiritualã a ortodoxiei antiohiene.
Pe tot timpul perioadei sale londoneze, pãrintele Lev a practicat
un ecumenism "activ", nu doar fatã de anglicani, ci mult
dincolo de lumea anglicanã:indivizi sau grupuri strãine
marilor biserici traditionale, quakeri, pentecostali, crestini reformati
francezi la Londra, "harismatici" de toate felurile, credinciosii
altor religii, agnostici, atei.
Inreresat, de asemenea, de relatia crestinismului cu iudaismul, se angajeazã
într-un dialog interreligios cu comunitãtile evreesti din
Anglia si din acest angajament vor iesi mai multe carti, dintre care cea
mai importantã este Communion in the Messiah.
Din 1961 pânã în 1965, pãrintele Lev este secretarul
World Congress of Faiths, care propune instaurarea unui veritabil dialog
între crestini si credinciosii celorlalte religii mari. Una din
responsabilitãtile ce îi revin în aceastã calitate
este aceea de a organiza întâlnirile interreligioase. Referitor
la aceasta scrie: "...multe contacte emotionante cu budisti, musulmani,
bahaisti - în întelegerea mea, a recunoaste si a-l adora pe
Cristos ascuns si implicit.. La toti, eu vãd Logosul... Cristos
este cel care - îndrãznesc s-o spun - face unitatea vietii
mele si a cãilor sale multiple".
Pãrintele Lev nu scrie nimic pe tema acestei activitãti
foarte variate, originale, în afara normelor si profeticã,
cu exceptia unor brosuri pe care le-a pregãtit pe durata unui sfert
de secol; aceste texte, de circulatie restrânsã, rãmân
neexplorate. Nu avem decât câteva indicatii în scrisori
private despre predicile exprimate în fata grupurilor interreligioase.
Se poate vedea, totusi, în cartea sa Amour sans limites
(pagini pe site aici),
terminatã în 1970, o imagine a acestor prelegeri prezentate
în fata persoanelor de credinte diferite: cele treizeci si sapte
de meditatii care compun aceastã cãrticicã se prezintã
ca un dialog intim între "Domnul-Iubire", "Iubirea
universalã si fãrã limite", si ucenicul care
cautã sã intre în aceastã Iubire. Cristosul
Evangheliilor este aproape absent, Isus nu este numit decât o singurã
datã, aluziile biblice sunt discrete, adesea indirecte. Este, fãrã
îndoialã, o abordare pe care pãrintele Lev a gãsit-o
convenabilã grupurilor compuse din persoane de religii diferite.
Elisabeth Behr-Sigel spune despre aceastã carte: "Acest volum
subtire apare ca fiind, în acelasi timp, opera cea mai misticã,
cea mai poeticã dar si cea mai teologicã dintre operele
monahului Bisericii de Rãsãrit."
Este autorul a numeroase articole si cãrti, multe semnate cu pseudonimul:
Un Moine de l'Eglise d'Orient.
Sursa: Elisabeth Behr-Sigel : Lev Gillet: "Un
moine de l'Eglise d'Orient"
Les Editions du Cerf, Paris, 2005
Principalele sale carti sunt:
Communion in the Messiah. Studies in the Relationship between
Judaism and Christianity, Redhill, Londres, 1942
La prière de Jésus, Chevetogne/Seuil, 1951
; 1974.
Jésus, simples regards sur le Sauveur, Chevetogne/Seuil,
1959 ; 1996.
Présence du Christ, Chevetogne, 1960.
Le Visage de lumière, Chevetogne, 1966.
Amour sans limites, Chevetogne, 1971.
Ils regarderont vers lui, Chevetogne, 1976.
La Colombe et l'Agneau, Chevetogne, 1979.
Introduction à la spiritualité orthodoxe,
Desclée de Brouwer, 1983.
L’an de grâce du Seigneur : Un commentaire de l’année
liturgique byzantine, Cerf, 1988.
L'Offrande liturgique, Cerf, 1988.
Salt la inceputul paginii |
|